Handel internetowy- trendy
Handel internetowy od lat ma się dobrze notując bardzo dobre wyniki. Ale co będzie w kolejnych lata? Jakie czynniki będą decydowały o jego wynikach?
Handel internetowy- jak się rozwija?
Wszystko wskazuje na to iż handel elektroniczny będzie dalej rozwijał się bardzo szybko. Rynek e-commerce w Polsce co rok notuje dwucyfrowe wzrosty. W 2016 roku rozwinął się o 15% względem roku poprzedniego i osiągnął wartość 35,8 mld złotych. Według prognoz w 2020 roku będzie to wartość 63 mld z ponad 30 000 sklepami internetowymi- obecnie jest to ok. 23 000.
Czynniki, które decydują o rozwoju handlu internetowego
Na rozwój e-handlu wpływ mają na przykład poniższe zjawiska:
Globalizacja
Powoduje szybsze rozpowszechnianie się mody i trendów co wyzwala w ludziach potrzebę posiadania tych przedmiotów w jak najkrótszym czasie.
Zmiana stylu życia
Ludzie coraz bardziej zwracają uwagę na czas poświęcony czynnością i próbują go ograniczać w niektórych aspektach np. w zakupach.
Rozwój bezpiecznych płatności internetowych
Bardzo wielu ludzi nie korzystało z zakupów internetowych bojąc się o swoje pieniądze. Skomplikowane płatności tradycyjnymi przelewami czy brak wiedzy na temat zabezpieczania swoich haseł to jedne z wielu czynników, które hamowały wzrost rynku. Aktualnie rozwój szybkich płatności mobilnych takich jak Blik, Przelewy24, czy PayU oraz edukacja finansowa przekonuje, że transakcje wirtualne mogą być równie bezpieczne i wygodne co w sklepach stacjonarnych.
Zwiększenie się świadomości klientów
Konsumenci czują potrzebę posiadania rozszerzonej wiedzy o produktach przed dokonaniem zakupu np. komentarze, testy, recenzje czy porównanie cen konkurencji.
Zmiana modelu dystrybucji
Trzeba również wspomnieć jeszcze o jednym ważnym zjawisku- wielokanałowość sprzedaży. Niegdyś e-handlem zajmowały się tylko i wyłącznie sklepy do tego stworzone. Dzisiaj możemy zauważyć silny trend, w których sklepy stacjonarne obok swojego głównego kanału dystrybucji otwierają sklep internetowy i prowadzą handel wysyłkowy. Takie działanie w znacznym stopniu poszerza grupę odbiorców.
A co z handlem internetowym w Polsce?
W Polsce powstaje również atmosfera, która sprzyja rozwojowi branży. Państwo Polskie wprowadza szereg usprawnień, dzięki którym Polacy w łatwiejszy sposób będą mogli korzystać z Internetu co zwiększy liczbę potencjalnych kupujących. Z działań rządu możemy wymienić Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020. Głównym jej założeniem jest wsparcie budowy sieci szerokopasmowych.
W większych aglomeracjach nie ma z nią problemów, ale patrząc na małe miasta i wsie- jest jeszcze dużo do zrobienia. Kolejnym działaniem są ułatwienia związane z rozwojem szybkich sieci bezprzewodowych LTE. Jeśli Polska chce zostać nowoczesnym Państwem to konieczne jest dobre wykorzystanie środków Unii Europejskiej do 2020 roku. Później może okazać się, iż nie będzie wystarczającej ilości pieniędzy na innowacyjność polskiej gospodarki. Na rozwój tego sektora gospodarki wpływ miały również kampanie społeczne taka jak „Kupuje w Internecie”.