Jak przygotować się do budowy strony www z agencją?
Stało się! Zdecydowałeś, że Twój biznes lub marka osobista potrzebują własnej strony internetowej. Gratulujemy i już na wstępie potwierdzamy, że to jedna z najlepszych decyzji, jaką mogłeś podjąć, by przyśpieszyć swój rozwój. Aby jednak tworzenie nowej strony www nie spędziło Ci snu z powiek, powinieneś podjąć współpracę z doświadczoną agencją, która zrobi to za Ciebie. Aby efekty pracy i w rezultacie nowa strona internetowa były zadowalające (dla obu stron) przed rozpoczęciem pracy z agencją powinieneś się do niej przygotować.
Po co przygotowywać się do współpracy z agencją?
Przede wszystkim dlatego, że to Ty jako właściciel przedsiębiorstwa znasz je najlepiej. W związku z tym doskonale znasz swoją branżę, a także klientów i ich potrzeby – a to właśnie na nie powinna odpowiadać Twoja strona www lub e-sklep. Agencja interaktywna, z którą podejmiesz współpracę specjalizuje się w tworzeniu stron i sklepów internetowych i niekoniecznie musi znać się dokładnie na Twojej branży. Z tego powodu z pewnością zanim rozpocznie pracę nad budową www, zada Ci wiele pytań, m.in. kto jest potencjalnym odbiorcą Twoich produktów/usług, czy Twoja strona ma być wizytówką, czy powinna posiadać opcję kupna i jakie są najważniejsze cechy Twojej firmy, które wyróżniają ją spośród konkurencji?
Co powinienem przygotować do stworzenia strony internetowej?
- Przykłady stron internetowych, które Ci się podobają
To będzie ogromne ułatwienie dla agencji, która zbuduje Twoją własną stronę. Wiemy, że jeśli nie miałeś wcześniej doświadczenia w tworzeniu własnej strony, nie będzie Ci łatwo opisać słowami, co powinna zawierać. Dlatego najlepiej będzie znaleźć w internecie już istniejące przykłady i na ich podstawie pokazać agencji czego oczekujesz. Nie muszą to być strony firm z tej samej branży, ponieważ wcale nie będziesz ich kopiować, a jedynie się inspirować. Istniejące już strony powinny pomóc określić ogólny charakter strony – minimalistyczny czy efektowny? Slajdery czy nieruchome zdjęcia? W którym miejscu powinno znaleźć się menu?
- Informacje o kolorach firmy i jej wizerunku
Własna strona internetowa lub własny sklep internetowy to część Twojej marki, która powinna być spójna z całością – logotypem, publikacjami na social mediach i innymi wizualnymi częściami jej wizerunku. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby włączyć do strony www dodatkowy kolor, ale podstawowa barwa powinna odpowiadać logo. Jest to o tyle istotne, że spójność barw i stylu działa na rzecz rozpoznawalności marki. Wybrane kolory strony mogą także podświadomie nakierować i nacechować Twój biznes, np. głęboka zieleń, brąz lub granat kojarzą się z prawnikami i lekarzami, natomiast czerwień, żółć czy seledyn z branżą dziecięcą.
- Szkic struktury strony www lub struktury e-sklepu
Odpowiednia budowa Twojej strony internetowej to jeden z najważniejszych czynników wpływających na dokonanie interakcji przez potencjalnych klientów. W tym temacie warto inspirować się stronami konkurencji, chociaż dobrze jest również pamiętać, że to, co zostało zastosowane na ich stronach jest idealne i nie mogłoby być lepsze. Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie, co jest niezbędne dla mojej branży i firmy. Jeśli mamy odgórnie ustalone ceny za produkty/usługi to z pewnością „zakładka cennik”. Jeśli jesteśmy firmą usługową to dobrze będzie zaprezentować swoje dokonania w „zakładce portfolio”. Dla branży odzieżowej istotna będzie jak największa ilość zdjęć, natomiast dla firmy tłumaczeniowej – teksty.
- Jakich materiałów potrzebujesz na swoją stronę internetową
Każda strona www. wymaga odpowiedniej ilości treści, zarówno graficznej, jak i tekstowej. Dlatego, podczas szkicowania struktury strony warto będzie zastanowić się nad tym ile miejsca przeznaczymy na tekst (i jaki), ile na zdjęcia, a ile na wideo. Najlepiej będzie jeśli równocześnie z pracą agencji nad budową strony, będzie trwała praca nad contentem czyli właśnie tekstem i wizualizacjami. Jeśli potrafisz zrobić to samodzielnie, to świetnie, a jeśli nie, to może zrobić to za Ciebie agencja. Copywriting, zdjęcia produktowe, grafiki czy wideo to także części budowy strony internetowej i e-sklepu, które można zlecić specjalistom.
Czy muszę znać odpowiedzi na wszystkie pytania?
Nie przejmuj się jeśli nie znasz odpowiedzi na któreś z pytań, które podanie podczas przygotowań do stworzenia Twojej strony. Nie musisz znać ich wszystkich! Agencje, takie jak Daj się zobaczyć.pl mają duże doświadczenie w budowaniu stron i e-sklepów i na jego podstawie będą potrafiły zadecydować, co będzie najlepszym rozwiązaniem dla Twojej firmy. Często może się również okazać, że agencja sama zaproponuje rozwiązanie, z którym nie do końca się zgadzasz. Zanim odmówisz, zastanów się dwukrotnie nad tym, kto ma więcej doświadczenia z User Experience i czy warto zaufać agencji o szerokim portfolio, czy własnej, często omylnej, intuicji?