8 typów stron internetowych dla Twojego biznesu
Strona stronie nierówna! Zwłaszcza obecnie, kiedy branża IT rozwija się w zastraszająco szybkim tempie. Kilka lat temu podział na typy stron był prosty, a samych typów niewiele. Z biegiem lat całkowicie się to zmieniło. Obecnie online można spotkać najróżniejsze strony internetowe i e-sklepy, które łączą ze sobą dwie, trzy lub cztery funkcje lub stanowią zupełnie oddzielny rodzaj internetowej kreacji.
Strony internetowe, ich funkcje i możliwości zmieniają się niemal z dnia na dzień, co sprawia, że nie tylko laicy, ale też doświadczeni programiści nierzadko spotykają się z zupełnie nowym typem strony. Nic więc w tym dziwnego, że większość przedsiębiorców rozpoczynających współprace z programistą lub agencją po prostu nie wie, jakiej strony potrzebuje do biznesu, który prowadzi. Warto zaznaczyć, że tej sprawy nie można bagatelizować, ponieważ strona internetowa firmy to najlepszy reprezentant Twojego biznesu w świecie online. Powinna więc być skrojona na miarę, ukazywać najlepsze cechy marki, produkty i najważniejsze informacje.
Jeśli planujesz stworzenie nowej strony internetowej dla firmy lub przebudowę firmowej strony, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego, jakie rodzaje stron internetowych istnieją, czym się charakteryzują i dla jakich działalności są dedykowane.
1. One Pager
Strona One Pager to jak sama nazwa wskazuje „jedna strona”. Co to znaczy? Oznacza to tyle, że składa się jedynie z jednej zakładki, którą jest strona startowa. Na niej znajdują się wszystkie elementy, jakie chcesz umieścić na stronie: informacje o firmie, prezentacje produktów, kontakt, cennik, itp. One Pagery to bardzo popularne strony ze względu na prostotę wykonania, a także ze względu na responsywność. One Pager to doskonała strona do przeglądania na urządzeniach mobilnych, ponieważ do przejrzenia całości wystarczy scrollować w dół – nie wymaga przełączania na inne podstrony, co na telefonie lub tablecie mogłoby powodować błędy techniczne. Wśród stron typu One Pager wyróżnia się takie rodzaje, jak:
– Strona wizytówkowa, czyli wizytówka biznesu, marki lub portfolio osoby w formie online. Służy wyłącznie do zaprezentowania firmy, podstawowych informacji i danych kontaktowych. Niemal każda firma decyduje się na ten typ strony zgodnie z zasadą „jeśli nie ma cię w internecie, to nie ma cię wcale”. Aby więc uniknąć posądzania o bycie „firmą-krzak” przedsiębiorstwa starają się zaistnieć online chociażby w prosty sposób.
– Landing Page, czyli tzw. „strona lądowania”. Landing Page to typowy One Pager, którego zadaniem jest nakłonienie użytkownika do konkretnego zachowania. Na Landingach najczęściej znajdują się: zapisy na webinary, zapisy do newslettera, darmowe materiały (e-booki, mini kursy) do pobrania, zapisy na wydarzenia, zapis do wzięcia udziału w konkursie. Kampanie reklamowe najczęściej kierują właśnie na strony tego typu, ponieważ użytkownicy rejestrujący się na nich pozostawiają kontakt do siebie, który następnie można wykorzystać np. do remarketingu.
2. Multi Pager
Jak łatwo się domyślić, Multi Pager w odróżnieniu od One Pager’a to strona internetowa składająca się z wielu podzakładek/ podstron. Jest to rozbudowany typ strony, który wymaga więcej czasu i pracy. Na takiej stronie można umieścić o wiele więcej informacji niż na One Pager, ponieważ każda zakładka jest „osobną stroną” i dzięki temu użytkownik nie czuje się przeładowany informacjami. Na Multi Pager historia marki, cennik, oferta produktowa, kontakt, itd. są osobnymi podstronami. Do Multi Pagerów zalicza się:
– Strony firmowe, najczęściej należące do dużych przedsiębiorstw lub firm, które mają szeroką ofertę produktów lub usług. Celem takiej strony jest szczegółowa prezentacja firmy i zachęcenie potencjalnego klienta do kontaktu. Na stronach firmowych bardzo istotne jest User Experience, czyli przygotowanie strony do jak najłatwiejszego i najprzyjemniejszego użytkowania. Obecnie UX jest jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin w IT, dzięki czemu strony internetowe robią się coraz bardziej intuicyjne i zachęcające do dokonywania zakupów.
– Portale internetowe, z których korzysta każdy użytkownik internetu. Portal internetowy to Multi Pager, który skupia w sobie informacje o wielu branżach i dziedzinach. Na portalu mogą znaleźć się informacje ze świata polityki, sportu, kultury, medycyny i wpisy o podróżach, gotowaniu, zoologii, samochodach, nowoczesnych metodach wydobycia ropy naftowej… Słowem, wszystko i o wszystkim. Przeciwieństwem Portali internetowych są tzw. Wortale, czyli Multi Pager’y, które skupiają się wokół jednej branży lub dziedziny, np. fotografii, DIY, mody, fizyki… Portale i Wortale są cenne dla przedsiębiorców, ponieważ mają możliwości reklamowe. Często udostępniają przestrzeń pod banery reklamowe, oczywiście za odpowiednią opłatą.
3. Blog
Niegdyś bardzo popularne, dziś powoli odchodzące do lamusa blogi służą głównie do osobistego dzielenia się spostrzeżeniami, wiedzą i relacjami z wyjazdów czy wydarzeń. Blog najczęściej przybiera formę Multi Pagera, ale obecnie możliwości Blogów są tak szerokie, że postanowiliśmy uznać je za osobny typ strony internetowej. Blog najczęściej składa się ze strony z artykułami, zakładki „o mnie”, oraz zakładki„kontakt”. Istotna jest sekcja z komentarzami, w której użytkownicy czytający wpisy mogą wyrazić własną opinię. Blogi to domena marek osobistych, chociaż można spotkać również blogi prowadzone w imieniu marki. Rozwój Influencer Marketingu sprawił, że Bloggerzy (autorzy blogów) zaczęli już nie tylko reklamować produkty znanych marek, lecz także tworzyć własne produkty. Nie jest już nowością więc, że niektóre z blogów wyposażone są w moduł do sprzedaży e-booków, książek i innych produktów fizycznych.
Jeszcze jednym bardzo istotnym rodzajem tego typu strony jest Blog na Stronie Firmowej. Znaczna większość firm decyduje się na stworzenie podstrony typu Blog na swoich stronach, ponieważ jest to doskonałe miejsce do umieszczania artykułów z wiedzy branżowej. Artykuły te mają dwie funkcje: budują wizerunek ekspertów w danej dziedzinie, a poza tym dzięki wykorzystaniu słów kluczowych i SEO pozycjonują stronę, czyli podnoszą jej widoczność w wyszukiwarce. Nigdzie indziej, na żadnej podstronie i żadnej zakładce nie da się umieścić takiej ilości tekstu bez negatywnego wpływu na UX.
4. E-sklepy, sklepy internetowe
I wreszcie: e-commerce czyli sklepy internetowe. Królowe wśród stron, jeśli możemy się tak wyrazić. E-sklepy łączą ze sobą wszystkie funkcje i opcje. Są wizytówką marki, sprzedają produkty i usługi, posiadają blogi tematyczne, aktualne informacje branżowe, a także nierzadko możliwość zapisania się do newslettera czy na wydarzenie. Celem sklepu internetowego jest oczywiście głównie sprzedaż produktów, dlatego jego najbardziej rozbudowaną częścią jest katalog produktów oraz moduł dokonania zakupu: dodania do koszyka i zapłaty. UX jest szalenie istotne podczas procesu budowania e-sklepu, tak samo, jak atrakcyjny wygląd i przejrzystość. Stworzenie dobrego sklepu internetowego nie należy do najłatwiejszych, ponieważ programista musi wykazać się zarówno umiejętnościami technicznymi, jak i zmysłem estetycznym.
Jeśli jesteś ciekaw, jakie funkcje powinien posiadać doskonały sklep internetowy, sprawdź nasz artykuł: Co posiada najlepszy sklep internetowy?, w którym wyjaśniamy, co sprawi, że klienci będą wracać do Twojego e-sklepu.
Mamy nadzieję, że choć trochę rozjaśniliśmy dla Ciebie ten temat i teraz możesz już z większym przekonaniem zdecydować się na swoją własną stronę internetową. Odpowiedź na to, jaką stronę potrzebuje biznes, którym się zajmujesz nie powinna już spędzać snu z powiek. Teraz przed Tobą „jeszcze tylko” trudniejsze zadanie – wybór agencji, programisty oraz budowa strony.
Powodzenia!