Czy jesteś gotowy na własny sklep internetowy?
E-commerce to bardzo kusząca branża: rozwija się w zawrotnym tempie i wydaje się być mniej wymagająca od branży usługowej czy branż, które wymagają miejsca stacjonarnego. Nic więc dziwnego, że tylu właścicieli firm stacjonarnych rozpoczyna przygodę ze sklepami internetowymi, niezależnie czy są już doświadczonymi przedsiębiorcami, czy początkującymi laikami. Nie zdają sobie sprawy z tego, że branża e-commerce wymaga takiego samego zaangażowania (a może nawet większego?). Co przede wszystkim przekonuje ich do wypróbowania sił w e-commerce? Odpowiedź jest prosta: ogromna sieć potencjalnych klientów z całego świata. Jednak odpowiedź na to, jak do nich dotrzeć i zamienić z „potencjalnych” na „stałych” już taka prosta nie jest.
Dlaczego sklep internetowy jest lepszy od stacjonarnego?
Pierwszym powodem, o którym już wspomnieliśmy jest możliwość dotarcia do szerszej bazy potencjalnych klientów. Drugim, łatwość z jaką klienci mogą dokonać zakupu: o każdej porze dnia i nocy, będąc w pracy, na spotkaniu rodzinnym, leżąc wieczorem w łóżku, jadąc tramwajem… Wszędzie. To właśnie ta nieograniczona dostępność sprawiła, że już ponad 70 procent wszystkich zakupów na świecie dokonywanych jest właśnie przez internet.
Sklep internetowy, mimo że wciąż wymaga pewnego rodzaju „biura” dla pracowników, którzy obsługują zamówienia i wysyłki, może działać na o wiele mniejszej przestrzeni. Nie musi również spełniać wygórowanych oczekiwań klientów pod względem estetyki, na czym można zaoszczędzić wiele czasu i środków. Co więcej, e-sklep to ograniczenie ilości pracowników, co jest bardzo istotne zwłaszcza na początku działalności.
Dużą zaletą e-handlu jest również elastyczność czasu pracy. Tak naprawdę jedynie dział obsługi klienta powinien mieć ustalone odgórnie stałe godziny pracy, podczas gdy reszta zespołu może wykonać swoje obowiązki z elastycznym podejściem.
Dlaczego branża e-commerce może być trudna?
Niestety e-commerce posiada również wady, o których warto wiedzieć zanim zdecydujemy się na otwarcie własnego e-sklepu. Przede wszystkim internet to nie tylko nieograniczona ilość klientów, lecz także nieograniczona liczba konkurencyjnych firm. Klient poszukując konkretnego produktu może porównać parametry i ceny setek przedmiotów w dziesiątkach sklepów internetowych. Wyróżnienie się spośród konkurencji i przekonanie użytkowników do skorzystania właśnie z naszej oferty nie należy do najłatwiejszych. Wymaga wiedzy z zakresu digital marketingu i budżetu na kampanie reklamowe. Co więcej, istnieje wiele różnych możliwości reklamowych w internecie i warto wiedzieć, która zadziała w naszej branży najlepiej.
Ogromnym wyzwaniem dla właścicieli sklepów internetowych są umiejętności techniczne i wiedza z zakresu budowania i działania stron. Być może Cię zaskoczymy, ale nie wystarczy raz na zawsze postawić e-sklep, należy regularnie sprawdzać jego działanie. Błędy techniczne, jak niedziałający przycisk płatności czy nieotwierająca się strona z konkretnym produktem to chleb powszedni w e-commerce. Jeśli chcesz, by Twój e-sklep działał bez zarzutu i był dostępny przez całą dobę, musisz nauczyć się naprawiać takie błędy.
Warto wspomnieć w tym miejscu również o tym, że sklepy internetowe wymagają częstej aktualizacji i optymalizacji. Trendy i zachowania konsumenckie w internecie często się zmieniają, jeśli więc chcemy zatrzymać przy sobie klienta, musimy na nie odpowiadać. Zmiana banneru, powiększenie przycisku „sprawdź”, dodanie nowej podstrony z kategorią to tylko wierzchołek góry lodowej. Stworzenie przyjaznej w użytkowaniu strony internetowej i komfortowego e-sklepu nie jest pojedynczym zleceniem, a długotrwałym procesem.
Co musisz umieć, żeby odnieść sukces w e-commerce?
Przede wszystkim, aby odnieść sukces w e-commerce, należy uważnie śledzić trendy. Każda branża musi odpowiadać na oczekiwania klientów, jeśli chce ich przy sobie zatrzymać. Błędem jest myślenie, że trendy zmieniają się jedynie w branży modowej, więc nigdy nie lekceważ nowości pojawiających się w internetowym świecie.
Powinieneś również znać wszystkie możliwości, jakie daje Ci internet i umieć je wykorzystać. Sprawdź wszystkie dostępne platformy sprzedażowe typu Allegro oraz niezależne platformy e-sklepów np. WooCommerce. Poznaj ich wszystkie funkcje, by móc wykorzystać w pełni ich potencjał.
Nie zaszkodzi chociaż podstawowa wiedza z zakresu digital marketingu i analizowania statystyk. Narzędzia analityczne dla e-commerce podpowiedzą Ci, co robisz dobrze, a z czego powinieneś zrezygnować. Wskażą również, czy dobrze określiłeś swoją grupę docelową i co możesz zrobić, aby regularnie podnosić sprzedaż w swoim e-sklepie.
Z pewnością pomoże Ci także znajomość systemu CMS, zagadnień takich, jak SEO i SEM i internetowych systemów reklamowych oraz wstępna wiedza z obszaru UX i CX.
Niezależnie od tego, czy dopiero planujesz otworzyć swój e-sklep, czy działasz w e-commerce już od jakiegoś czasu, najważniejsze jest, abyś ciągle się rozwijał i poszukiwał nowych rozwiązań. Sposobów na zwiększenie sprzedaży w internecie jest naprawdę wiele, chociaż nie każdy zadziała właśnie w Twoim przypadku. Na początek zachęcamy Cię do lektury: Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie? 10 sposobów.
Czy to czas na Twój własny sklep internetowy?
Jak widzisz branża e-commerce wymaga takiego samego nakładu pracy i posiadania wiedzy, jak każda inna. Internet i zakupy internetowe to, biorąc pod uwagę całą historię ludzkości, rzecz bardzo nowa. Dlatego dla niektórych zdobycie takiej wiedzy może być utrudnione. Większość z nas jeszcze 20 lat temu nie wyobrażała sobie, że wszystkie produkty, o jakich zamarzymy, będzie można kupić przez internet bez potrzeby wychodzenia z domu. Na szczęście początkujący w e-handlu przedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc specjalistów: programistów, copywriterów, digital marketerów, pozycjonerów… Warto zwrócić się do nich po pomoc, jeśli naprawdę chcesz odnieść sukces w e-commerce.