10 sposobów jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie
Posiadasz już e-sklep, a może jesteś właśnie w trakcie budowy swojego pierwszego biznesu internetowego – w obu tych przypadkach na pewno zastawiasz się jak zmaksymalizować sprzedaż. Istnieje wiele sposobów na to jak zwiększyć sprzedaż internetową, lecz my dzisiaj skupimy się na według nas 10 najważniejszych, o których nie należy zapomnieć. Jeśli już prowadzisz e-sklep, sprawdź czy czegoś z naszej listy u Ciebie nie brakuje. Jeśli dopiero go budujesz, sprawdź czy aby na pewno o niczym nie zapomniałeś.
1. Zadbaj o estetykę
Tak samo, jak w przypadku sklepów stacjonarnych i ich witryn, tak samo sklep internetowy musi być estetyczny, by zatrzymać u siebie klientów. Nawet najlepsze produkty w najlepszych cenach nie zostaną zauważone i docenione, jeśli zostaną wyeksponowane w zły, niechlujny lub nieczytelny sposób. Dlatego budując sklep internetowy należy zwrócić szczególną uwagę na estetykę, a w tym kolory i kształty oraz układ strony głównej, podstron i każdego mniejszego elementu, który się na nich znajduje. Estetycznie zbudowany e-sklep to nie tylko przyjemność dla oka, ale także łatwiejsze użytkowanie, które może doprowadzić do pozytywnej decyzji zakupowej.
2. Zadbaj o szybkie ładowanie się e-sklepu
Estetyka na nic się jednak zna, jeśli nie zadbasz o to, by Twój e-sklep ładował się szybko i sprawnie. Według statystyk nawet 40 % użytkowników rezygnuje z dalszego korzystania ze sklepu internetowego, jeśli musi czekać na załadowanie go kilkadziesiąt sekund. Mimo że brzmi to poniekąd zabawnie, pomyśl ile razy sam denerwowałeś się na zbyt długo włączający się sklep? Aby uniknąć tego problemu postaw na sprawdzone programy, takie jak WordPress, oszczędnie działaj z rozmiarami grafik i pozbądź się niepotrzebnych wtyczek. Pamiętaj też, że wszystko da się naprawić – jeśli Twój sklep teraz potrzebuje dużo czasu na załadowanie, wystarczy popracować nad jego optymalizacją.
Sprawdź też artykuł -> Dlaczego warto założyć e-sklep na Woocommerce?
3. Zadbaj o responsywność
Kiedy już wiesz, że Twój e-sklep szybko się ładuje i pod względem estetycznym spełnia wymagania współczesnych użytkowników, czas byś zadbał o jego responsywność. Responsywność czyli możliwość sprawnego korzystania ze sklepu internetowego na urządzeniach mobilnych, takich jak smartphone czy tablet. Badania z 2022 roku wykazały, że ponad 70% wszystkich zakupów internetowych dokonywanych jest właśnie z urządzeń mobilnych! Obecnie więc bez reponsywności strony nie możesz liczyć na zwiększenie sprzedaży w e-sklepie.
4. Zadbaj o wysokiej jakości materiały pisane i graficzne
Znasz taki cytat „Content is a king”? Powinieneś, bo to jedno z najprawdziwszych stwierdzeń krążących po internecie. Pomimo tego iż e-commerce zdominował zakupy wśród ludzi, to i tak nie zmienił ich przyzwyczajeń, a w tym chęci poznania produktu przed zakupem tak bardzo, jak to tylko możliwe. Dlatego właśnie jeśli chcesz sprzedawać w internecie musisz zadbać o dokładne przedstawienie swoich produktów lub usług. Zdjęcia produktowe, opisy produktowe, wymiary, czas trwania usługi czy sposób użycia to konieczne informacje, które musisz zamieścić w swoim e-sklepie. Możesz zrobić to samodzielnie lub zatrudnić do tego copywritera, który zadba nie tylko o merytoryczną stronę tekstów, lecz także dobrą widoczność w wyszukiwarce.
5. Zadbaj o maksymalnie uproszczony proces składania zamówienia
Czyli zabaw się w tzw. UX designera (albo lepiej zatrudnij programistę z takim doświadczeniem) i spraw, by ilość zadań do wykonania, miejsc do kliknięcia i okienek do wypełnienia między stroną produktu, a zapłatą za niego była jak najmniejsza. Często niestety potencjalni klienci odpuszczają dokonanie zakupu przez zbyt dużą ilość wymaganych czynności do wykonania. Pamiętaj więc, że podstrona, na której składa się zamówienie powinna wymagać minimalnej ilości danych, które są niezbędne do wystawienia dowodu zapłaty i wysłania towaru. Bardzo ważne jest również nie ustawianie na takich podstronach przeszkadzaczy w stylu pop upów z zaproszeniem do zapisania na newsletter. Jeśli klient już dodał produkt do koszyka, postaraj się mu dalej nie przeszkadzać!
6. Zadbaj o rozbudowaną wyszukiwarkę
Czas to obecnie najdroższa waluta i doskonale to widać w świecie e-commerce. Tak samo, jak potencjalni klienci nie chcą czekać zbyt długo na załadowanie się strony, tak też większość z nich nie chce spędzić wielu godzin na przeglądaniu całej zawartości Twojego e-sklepu. Klient, który dokładnie wie czego potrzebuje i jaki może przeznaczyć na to budżet to najlepszy klient, bo jest zdecydowany na zakup. Jednak nadal może go zniechęcić zbyt duża liczba produktów w sklepie, których nie da się przefiltrować. Rozbudowana wyszukiwarka, która przy okazji posiada szereg filtrów do wyboru będzie tutaj rozwiązaniem problemu. Do najważniejszych filtrów w wyszukiwarce należą: rozmiar, widełki cenowe, kolor i marka.
7. Zadbaj o regularne treści na blogu
Artykuły blogowe wypełnione słowami kluczowymi, merytoryczne i pisane zgodnie z wytycznymi SEO to najlepsza długoterminowa inwestycja w wysoką widoczność sklepu internetowego w Google. Regularnie pojawiające się teksty będą jednak nie tylko doskonałym miejscem do przeniesienia odpowiednich treści do e-sklepu (na które nie ma miejsca na innych podstronach), lecz także darmowe źródło wiedzy dla użytkowników, którzy na pewno je docenią. Jeśli jesteś specjalistą w swojej branży możesz pokusić się o samodzielne pisanie, a jeśli nie – wykorzystaj pracę copywritera. Najważniejsze to jednak dodanie modułu blog do sklepu internetowego. Można to zrobić na etapie budowy lub optymalizacji e-sklepu.
8. Stwórz program lojalnościowy.
Program zbierania punktów za dokonane zakupy wykorzystują najwięksi przedsiębiorcy na całym świecie. Jest to też program, w którym chętnie uczestniczą klienci, ponieważ jego schemat jest prosty i przejrzysty. Program lojalnościowy na e-sklepie to najlepszy sposób na zachowanie klientów, którzy już raz dokonali u Ciebie zakupów, a jak wiadomo utrzymanie „starego” klienta jest o wiele tańsze niż pozyskanie „nowego” klienta. Doświadczony programista stworzy program lojalnościowy w Twoim sklepie internetowym oparty na różnych schematach, nie tylko o zbieranie punktów. Jeśli jednak my mielibyśmy wybierać, zdecydowanie byłoby to zbieranie punktów!
9. Wykorzystaj Google ADS
Google ADS chyba nie trzeba nikomu przedstawiać, ale niestety wciąż wielu przedsiębiorców należy do nich namawiać… To wielka szkoda, ponieważ póki co nie powstał jeszcze system reklamowy do promowania e-commerce lepszy od Google ADS. W tym systemie masz możliwość reklamowania się na wielu stronach, na konkretne słowa i zwroty, a także możliwość robienia remarketingu. Co jest wielką zaletą reklam Google to fakt, że płacisz w nich za faktyczne, realne kliknięcia w reklamę, a nie jedynie wyświetlenia, tak jak to bywa w przypadku innych systemów reklamowych.
Sprawdź też artykuł -> Kampanie Google ADS – co to i czy są potrzebne?
10. Wykorzystaj porównywarki cenowe i inne kanały sprzedaży
Czasem zmiany w samym e-sklepie nie wystarczą i wtedy trzeba wyjść nieco poza jego ramy. W takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się zarejestrowanie w popularnych porównywarkach cenowych oraz alternatywnych kanałach sprzedaży, np. Allegro. Obie te opcje zwiększają możliwość dotarcia klientów do właśnie Twoich produktów, a nierzadko również kierują wprost do Twojego e-sklepu. Współcześni klienci wiedzą jak szeroki jest rynek i konkurencja w niemal każdej branży, dlatego chętnie porównują ceny i wartości tych samych lub podobnych produktów. Nie ma w tym nic złego, w końcu każdy z nas chce zrobić jak najlepszy biznes na zakupach. 😉 Warto więc pokazywać swoje produkty tam, gdzie są już zdecydowani na zakup klienci.