Trendy w e-commerce na 2023 rok
Trendy w branży e-commerce, które dziś obserwujemy to niezwykłe połączenie nowych nawyków zakupowych nabytych przez konsumentów podczas niedawnej pandemii z wciąż rosnącą inflacją i kryzysem gospodarczym. Z jednej strony więc handel internetowy jest obecnie najbardziej popularną formą dokonywania zakupów, z drugiej zaś z powodów gospodarczych zyski i tak maleją.
Co zrobić, aby w dobie globalnie malejących zysków i tak utrzymać sprzedaż na wysokim poziomie? Podążać za trendami, czyli zachowaniami klientów i starać się jak najlepiej na nie odpowiadać. Oto 6 detali, na które musisz zwrócić uwagę, jeśli chcesz, by Twój biznes internetowy odniósł sukces:
Marketplace
Marketplace, czy w języku polskim, Internetowa Platforma Handlowa to strona, na której każdy przedsiębiorca może sprzedawać swoje produkty. Do marketplace zalicza się m.in. Allegro, OLX, Zalando, czy Amazon. Tego typu strony to idealne miejsca w internecie dla zwiększenia sprzedaży produktów. Ich popularność rośnie z roku na rok, udowadniając, że użytkownicy lubią móc porównać te same lub podobne produkty od różnych producentów w jednym miejscu. Wbrew pozorom w Marketplace’ach nie konkuruje się jedynie ceną, lecz także jakością opisów, zdjęć i prezentacji. Im lepiej przedstawiony produkt, im dokładniej uzupełniony profil sprzedawcy – tym większe zaufanie wzbudza wśród potencjalnego klienta. Jeśli widzisz, że na Twój e-sklep wciąż przychodzi niewielu użytkowników, wykorzystaj Allegro lub inny marketplace do zwiększenia sprzedaży.
Personalizacja
Do personalizacji oferty użytkownicy zostali przyzwyczajeni między innymi przez platformy streamingowe, takie jak Netflix. Te platformy, na podstawie wcześniejszych wyszukiwań i obejrzanych pozycji, proponują użytkownikowi kolejne filmy i seriale do obejrzenia, które mogą ich zainteresować. Coraz częściej spotykamy się z takim samym oczekiwaniem w e-commerce. Użytkownicy chcą, by e-sklepy, w których już raz dokonywali zakupów, proponowały dla nich spersonalizowane rozwiązania. Personalizację można wykorzystać w różny sposób: personalizowane kody rabatowe, e-mail marketing, czy remarketing w Google ADS.
Zakupy przez urządzenia mobilne
O istocie responsywności sklepów internetowych piszemy w niemal każdym artykule (np. Co posiada najlepszy sklep internetowy), ale to właśnie dlatego, że jest tak ważna! Ponad 70% wszystkich internetowych zakupów dokonywana jest właśnie przez urządzenia mobilne. Niedostosowanie e-sklepu do ekranów smartphonów czy tabletów to przysłowiowy „strzał w kolano”. Jest to już tak popularna forma dokonywania zakupów, że śmiało możemy powiedzieć iż responsywność stron www. to nie trend, a must have.
Omnichannel
Omnichannel to strategia marketingowa, której celem jest uzyskanie spójności na wszystkich kanałach marki. Chodzi w niej o to, by zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym potencjalny klient mógł znaleźć te same produkty. Coraz bardziej popularną opcją jest również „kup online i odbierz w sklepie”, dzięki czemu klienci nie muszą płacić za przesyłkę oraz możliwość zwrotów stacjonarnych produktów zakupionych online. Ważną kwestią w omnichannel jest możliwość odtworzenia pozostawionego koszyka na różnych urządzeniach – wszystko po to, by klient czuł się wyjątkowo komfortowo robiąc u Ciebie zakupy.
Re-commerce
To bardzo ciekawy trend, który zyskuje na popularności niemal z dnia na dzień. Re-commerce to inaczej second-hand-e-commerce, czyli po prostu internetowa sprzedaż rzeczy używanych. Jest to wynik coraz szerszych działań na rzecz ochrony planety i jej naturalnego środowiska. Obecnie używane meble czy ubrania w dobrym stanie można kupić już nie tylko stacjonarnie, lecz także w internetowych „lumpeksach”. Dla wielu użytkowników jest to także sposób na tańsze zakupy w czasach wysokiej inflacji. Jakiekolwiek są motywacje użytkowników, bardzo je popieramy i przyznajemy, że re-commerce jest jednym z naszych ulubionych trendów na 2023 rok!
Social commerce
Coraz więcej przedsiębiorców powiększa swoje zyski poprzez tzw. social commerce, czyli sprzedaż przez social media. Nic w tym dziwnego, w końcu social media skupiają ogromne ilości użytkowników, którzy spędzają na ich przeglądaniu kilka godzin dziennie (codziennie!). Badania wykazują, że obecnie już ponad 35% użytkowników kupuje przez platformy społecznościowe, a tendencje wydają się być wzrostowe. Zakupu w dość kontrowersyjnych streamingach live dokonał co 4 użytkownik Facebooka, mimo że nie mają one tak naprawdę dobrej opinii. Tego trendu nie da się zignorować i nawet jeśli nie zamierzasz stricte sprzedawać w swoich mediach społecznościowych, nie możesz zapomnieć o tym, że jest to najłatwiejsza i obecnie najkrótsza droga do Twojego sklepu internetowego dla potencjalnego klienta.
Teraz nadszedł czas na to, byś sprawdził, czy Twój e-sklep odpowiada na najnowsze potrzeby użytkowników i w pełni wykorzystuje swój potencjał sprzedażowy. Pamiętaj, że nawet jeśli nie – to nic straconego, każdy sklep internetowy da się przebudować, rozbudować lub zoptymalizować. Śledź na bieżąco trendy, wdrażaj je do swojego biznesu e-commerce i ciesz się rosnącymi dochodami.